Prawo spadkowe
Notariusz dokonuje wszystkich czynności z zakresu prawa spadkowego:
- poświadczenie dziedziczenia,
- protokół dziedziczenia,
- testament,
- zapis windykacyjny,
- zapis zwykły,
- otwarcie i ogłoszenie testamentu,
- przyjęcie lub odrzucenie spadku,
- umowa o dział spadku,
- umowa zbycia spadku,
- umowa zrzeczenia się dziedziczenia,
- wydziedziczenie,
- wyznaczenie wykonawcy testamentu,
- wyznaczenie zarządcy sukcesyjnego,
- rejestracja testamentu w Notarialnym Rejestrze Testamentów,
- udzielenie informacji z Notarialnego Rejestru Testamentów,
AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA
Dokumenty do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia:
- PESEL zmarłego.
- Ostatnie miejsce pobytu zmarłego (adres).
- Odpis skrócony aktu zgonu zmarłego.
- Testament zmarłego, jeżeli został sporządzony.
- Odpis skrócony aktu małżeństwa zmarłego.
- Odpisy skrócone aktu urodzenia dzieci zmarłego.
- Odpisy skrócone aktu małżeństwa dzieci zmarłego (jeżeli zmieniły nazwisko).
- Numery ksiąg wieczystych dla nieruchomości, jakie zmarły posiadał.
- Dane osobowe spadkobierców (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
Dokumenty do sporządzenia odrzucenia spadku:
- Akt zgonu zmarłego, po którym chcemy odrzucić spadek.
- PESEL i ostatni adres zamieszkania zmarłego.
TESTAMENT
Dokumenty do sporządzenia testamentu:
- Dane testatora (osoby, która zapisuje spadek spadkobiercy).
- Dane przyszłego spadkobiercy.
- W przypadku chęci zapisu konkretnych nieruchomości na daną osobę należy dostarczyć numery ksiąg wieczystych (testament windykacyjny).
DZIAŁ SPADKU
Dokumenty niezbędne do działu spadku działki:
- Wypis z rejestru gruntów (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
Mmiejsce uzyskania dokumentu:
– gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
– gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
– gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim – w odpowiednim Starostwie Powiatowym - Wyrys z mapy ewidencyjnej (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
Miejsce uzyskania dokumentu:
– gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
– gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
– gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim – w odpowiednim Starostwie Powiatowym. - Zaświadczenie o planie miejscowym z Urzędu Gminy/Miasta, na terenie której położona jest przedmiotowa działka, z którego wynikać będzie przeznaczenie działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ewentualnie świadczące o braku takiego planu.
Miejsce uzyskania dokumentu:
– gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Architektury, Rzeszów, ul. Kopernika 15,
– gdy przedmiotowa działka znajduje się poza Rzeszowem – odpowiedni Urząd Gminy. - Zaświadczenie o zalesieniu potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu i że jest lub nie jest objęta decyzją starosty określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej.
Miejsce uzyskania dokumentu:
– gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Ochrony Środowiska, Rzeszów, ul. Rynek 7
– gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – Rzeszów, ul. 8 Marca 13,
– gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim – w odpowiednim Starostwie Powiatowym. - Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
- Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
- Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
- Wartość rynkowa działki.
Dokumenty niezbędne do działu spadku lokalu mieszkalnego:
- Numer księgi wieczystej.
- Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
- Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
- Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
- Wypis umowy majątkowej małżeńskiej – jeżeli małżonkowie mają rozdzielność.
- Wartość rynkowa lokalu mieszkalnego.
ODRZUCENIE SPADKU
Dokumenty niezbędne do odrzucenia spadku:
- Skrócony odpis aktu zgonu zmarłego.
- Ostatnie miejsce zamieszkania i PESEL zmarłego.