Prawo spadkowe

Notariusz dokonuje wszystkich czynności z zakresu  prawa spadkowego:

 

  • poświadczenie dziedziczenia,
  • protokół dziedziczenia,
  • testament,
  • zapis windykacyjny,
  • zapis zwykły,
  • otwarcie i ogłoszenie testamentu,
  • przyjęcie lub odrzucenie spadku,
  • umowa o dział spadku,
  • umowa zbycia spadku,
  • umowa zrzeczenia się dziedziczenia,
  • wydziedziczenie,
  • wyznaczenie wykonawcy testamentu,
  • wyznaczenie zarządcy sukcesyjnego,
  • rejestracja testamentu w Notarialnym Rejestrze Testamentów,
  • udzielenie informacji z Notarialnego Rejestru Testamentów,

AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA

Dokumenty do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia:

  1. PESEL zmarłego.
  2. Ostatnie miejsce pobytu zmarłego (adres).
  3. Odpis skrócony aktu zgonu zmarłego.
  4. Testament zmarłego, jeżeli został sporządzony.
  5. Odpis skrócony aktu małżeństwa zmarłego.
  6. Odpisy skrócone aktu urodzenia dzieci zmarłego.
  7. Odpisy skrócone aktu małżeństwa dzieci zmarłego (jeżeli zmieniły nazwisko).
  8. Numery ksiąg wieczystych dla nieruchomości, jakie zmarły posiadał.
  9. Dane osobowe spadkobierców (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).

Dokumenty do sporządzenia odrzucenia spadku:

  1. Akt zgonu zmarłego, po którym chcemy odrzucić spadek.
  2. PESEL i ostatni adres zamieszkania zmarłego.

TESTAMENT

Dokumenty do sporządzenia testamentu:

  1. Dane testatora (osoby, która zapisuje spadek spadkobiercy).
  2. Dane przyszłego spadkobiercy.
  3. W przypadku chęci zapisu konkretnych nieruchomości na daną osobę należy dostarczyć numery ksiąg wieczystych (testament windykacyjny).

DZIAŁ SPADKU

Dokumenty niezbędne do działu spadku działki:

  1. Wypis z rejestru gruntów (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
    Mmiejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim – w odpowiednim Starostwie Powiatowym
  2. Wyrys z mapy ewidencyjnej (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim – w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  3. Zaświadczenie o planie miejscowym z Urzędu Gminy/Miasta, na terenie której położona jest przedmiotowa działka, z którego wynikać będzie przeznaczenie działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ewentualnie świadczące o braku takiego planu.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Architektury, Rzeszów, ul. Kopernika 15,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza Rzeszowem – odpowiedni Urząd Gminy.
  4. Zaświadczenie o zalesieniu potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu i że jest lub nie jest objęta decyzją starosty określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Ochrony Środowiska, Rzeszów, ul. Rynek 7
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – Rzeszów, ul. 8 Marca 13,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim – w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  5. Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
  6. Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
  7. Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
  8. Wartość rynkowa działki.

Dokumenty niezbędne do działu spadku lokalu mieszkalnego:

  1. Numer księgi wieczystej.
  2. Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
  3. Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
  4. Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
  5. Wypis umowy majątkowej małżeńskiej – jeżeli małżonkowie mają rozdzielność.
  6. Wartość rynkowa lokalu mieszkalnego.

ODRZUCENIE SPADKU

Dokumenty niezbędne do odrzucenia spadku:

  1. Skrócony odpis aktu zgonu zmarłego.
  2. Ostatnie miejsce zamieszkania i PESEL zmarłego.

Skontaktuj się z naszą
Kancelarią Notarialną