Zakres czynności

Obrót nieruchomościami

Planując zakup, sprzedaż, darowiznę nieruchomości lub  spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu należy skontaktować się z notariuszem, ponieważ do skutecznego przeniesienia ich własności przepisy wymagają sporządzenia aktu notarialnego. Podobne zasady dotyczą wielu innych czynności prawnych związanych z obrotem nieruchomościami, np. ustanowienie ograniczonych praw rzeczowych.

Prawo spadkowe

Postępowanie spadkowe u notariusza polega na ustaleniu kręgu spadkobierców oraz sporządzeniu i zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia. Jest to dokument potwierdzający prawa spadkobiercy do majątku spadkowego i umożliwia wpis do ksiąg wieczystych. Notarialne postępowanie spadkowe staje się skuteczne z chwilą rejestracji przez notariusza w rejestrze spadkowym.

Prawo spółek

W tym zakresie sporządzamy zarówno akty notarialne dotyczące umów spółek, przekształceń spółek, protokołów zgromadzeń wspólników i akcjonariuszy, jak też dokonujemy czynności poświadczeń podpisów na umowach, uchwałach i innych dokumentach dotyczących spółek. Wykonując czynności notarialne związane ze spółką notariusz w siedzibie Kancelarii w Krakowie udziela porad odnośnie wyboru odpowiedniej formy prawnej zakładanej spółki i postanowień w umowie spółki. W zakresie prawa spółek realizujemy usługi na rzecz osób fizycznych, a także spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych, spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, spółek jawnych, spółek cywilnych, spółek partnerskich oraz innych podmiotów.

Prawo rodzinne

Umowa majątkowa małżeńska zawierana jest w celu określenia innego niż ustawowy ustrój majątkowy małżeński. Najczęstszą z zawieranych umów jest ustanowienie ustroju rozdzielności majątkowej małżeńskiej, potocznie nazywanego intercyzą. Jej zawarcie może nastąpić pomiędzy osobami pozostającymi w związku małżeńskim lub mającymi zamiar zawrzeć związek małżeński.

Inne czynności notarialne

Należą do nich inne akty notarialne oraz czynności, których nie sposób jednoznacznie zaklasyfikować.

Poświadczenia notarialne

Podstawowymi czynnościami notarialnymi są poświadczenia notarialne, które ogólnie mówiąc nadają mocy prawnej dokumentom. W świetle prawa występuję także dokumenty, które dla ważności czynności prawnych wymagają podpisu poświadczonego notarialnie. Wówczas, własnoręczny podpis musi zostać stwierdzony odpowiednią wzmianką notariusza na dokumencie.

Taksa notarialna

Maksymalna stawka taksy notarialnej wynosi od wartości:

  1. do 3000zł – 100 zł;
  2. powyżej 3000 zł do 10.000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł;
  3. powyżej 10.000 zł do 30.000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10.000 zł;
  4. powyżej 30.000 zł do 60.000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30.000 zł;
  5. powyżej 60.000 zł do 1.000.000 zł – 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60.000 zł;
  6. powyżej 1.000.000 zł do 2.000.000 zł – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1.000.000 zł;
  7. powyżej 2.000.000 zł – 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2.000.000 zł, nie więcej jednak niż 10.000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7500 zł.

Na ostateczną wysokość wszystkich opłat ponoszonych u notariusza za dokonywaną czynność notarialną mogą się składać:

  • taksa notarialna + podatek VAT,
  • podatek od czynności cywilnoprawnych,
  • podatek od spadków i darowizn,
  • opłata sądowa,
  • opłata rejestracyjna.

Notariusz pobiera 6 zł + podatek VAT za każdą rozpoczętą stronę wypisu.

 

Notariusz wykonując usługę notarialną pobiera od stron te opłaty i podatki oraz w ich imieniu odprowadza je do właściwych urzędów i sądów.

 

Informację o wysokości opłat notarialnych i pozostałych kosztów związanych z planowaną usługą notarialną uzyskają Państwo kontaktując się z naszą Kancelarią  Notarialną.

01

Umowa sprzedaży

Jest to jedna z najczęstszych umów zawieranych w kancelarii. W zależności od przedmiotu umowy strony muszą zgromadzić niezbędne dokumenty do jej poprawnego przeprowadzenia.

02

Umowa darowizny

Darowizna to umowa, w której darczyńca kosztem swojego majątku nieodpłatnie przysparza korzyść na rzecz obdarowanego. Oświadczenie darczyńcy powinno być dokonane w formie aktu notarialnego. Dokumenty, które należy zgromadzić w celu zawarcia umowy darowizny różnią się ze względu na jej przedmiot.

UMOWA DAROWIZNY DZIAŁKI/DOMU (dokumenty)

  1. Wypis z rejestru gruntów (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim:
    w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  2. Wyrys z mapy ewidencyjnej (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim: w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  3. Zaświadczenie o planie miejscowym z Urzędu Gminy/Miasta, na terenie której położona jest przedmiotowa działka, z którego wynikać będzie przeznaczenie działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ewentualnie świadczące o braku takiego planu.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Architektury, Rzeszów, ul. Kopernika 15,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza Rzeszowem – odpowiedni Urząd Gminy.
  4. Zaświadczenie o zalesieniu potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu i że jest lub nie jest objęta decyzją starosty określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Ochrony Środowiska, Rzeszów, ul. Rynek 7
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – Rzeszów, ul. 8 Marca 13,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim: w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  5. Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
  6. Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
  7. Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
  8. Wartość rynkowa działki.

UMOWA DAROWIZNY LOKALU MIESZKALNEGO Z KSIĘGĄ WIECZYSTĄ

  1. Numer księgi wieczystej.
  2. Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
  3. Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
  4. Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).
  5. Wypis umowy majątkowej małżeńskiej – jeżeli małżonkowie mają rozdzielność.
  6. Wartość rynkowa lokalu mieszkalnego.

UMOWA DAROWIZNY LOKALU MIESZKALNEGO BEZ KSIĘGI WIECZYSTEJ

  1. Zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu.

  2. Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.

  3. Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.

  4. Dane osobowe osób darujących i obdarowanych (imię, drugie imię, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania).

  5. Wypis umowy majątkowej małżeńskiej – jeżeli małżonkowie mają rozdzielność.

  6. Wartość rynkowa lokalu mieszkalnego.

03

Pełnomocnictwo

Pełnomocnictwo to umocowanie, na mocy którego pełnomocnik ma prawo reprezentować mocodawcę (osobę, która go udzieliła) w wielu czynnościach. Wśród najczęstszych czynności wymienia się umocowanie do: zbycia, nabycia nieruchomości, reprezentowania i prowadzenia spraw przed urzędami lub sądami.

Przy sporządzeniu pełnomocnictwa potrzebne będą:

– dane osobowe obu stron czynności,
– dokładne określenie przedmiotu pełnomocnictwa

04

Ustanowienie służebności

Służebność jest ograniczonym prawem rzeczowym, które ustanawia się by umożliwić innej nieruchomości, czy też osobie korzystanie w pewnym zakresie z cudzej nieruchomości. Możliwe jest ustanowienie służebności: gruntowej, osobistej lub przesyłu.
Służebność gruntowa polega na obciążeniu jednej nieruchomości na poczet innej nieruchomości. Może polegać m.in. na służebności przejazdu lub przechodu przez nieruchomość, czerpaniu wody, czy przeprowadzeniu wodociągu.

Służebność osobista polega na obciążeniu nieruchomości, ale na rzecz określonej osobie fizycznej. Jednym z najczęstszych przykładów służebności osobistej jest służebność dożywotniego zamieszkiwania.

Służebność przesyłu ustanawiana jest na rzecz przedsiębiorcy przesyłowego i polega na udostępnieniu mu korzystania z jego urządzeń przesyłowych przebiegających przez cudzą nieruchomość. Mowa tutaj o najczęściej korzystaniu z i dostępu do urządzeń w celu np. naprawy.

SŁUŻEBNOŚĆ
(dokumenty)

  1. Numer księgi wieczystej.
  2. Podstawa nabycia, np. akt notarialny lub postanowienie Sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.
  3. Zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego, z którego wynikać będzie, że uregulowany został obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – tylko w przypadku, gdy podstawą nabycia było postanowienie o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub umowa darowizny sporządzona po 2007 r.
  4. Wypis z rejestru gruntów (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim:
    w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  5. Wyrys z mapy ewidencyjnej (z adnotacją, że jest przeznaczony do wpisu do ksiąg wieczystych), dokument jest ważny 3 miesiące.
    Miejsce uzyskania dokumentu:
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się na terenie Rzeszowa – Wydział Geodezji, ul. Kopernika 15 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się w powiecie rzeszowskim – PODGIK Rzeszów, ul. Bernardyńska 7 w Rzeszowie,
    – gdy przedmiotowa działka znajduje się poza powiatem rzeszowskim: w odpowiednim Starostwie Powiatowym.
  6. Ostateczna decyzja Wójta/Burmistrza/Prezydenta zatwierdzającą projekt podziału nieruchomości – tylko w przypadku jeżeli działka powstała z podziału innej działki/działek, mapę z projektem podziału nieruchomości.
05

Umowa majątkowa małżeńska

UMOWA MAJĄTKOWA MAŁŻEŃSKA

Umowa majątkowa małżeńska zawierana jest w celu określenia innego niż ustawowy ustrój majątkowy małżeński. Najczęstszą z zawieranych umów jest ustanowienie ustroju rozdzielności majątkowej małżeńskiej, potocznie nazywanego intercyzą. Jej zawarcie może nastąpić pomiędzy osobami pozostającymi w związku małżeńskim lub mającymi zamiar zawrzeć związek małżeński.

Do zawarcia umowy majątkowej małżeńskiej potrzebne będą dane osobowe małżonków oraz odpis skrócony aktu małżeństwa lub dane osobowe przyszłych małżonków.

Taksa notarialna

Maksymalna stawka taksy notarialnej wynosi od wartości:

 

  1. do 3000zł – 100 zł;
  2. powyżej 3000 zł do 10.000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł;
  3. powyżej 10.000 zł do 30.000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10.000 zł;
  4. powyżej 30.000 zł do 60.000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30.000 zł;
  5. powyżej 60.000 zł do 1.000.000 zł – 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60.000 zł;
  6. powyżej 1.000.000 zł do 2.000.000 zł – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1.000.000 zł;
  7. powyżej 2.000.000 zł – 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2.000.000 zł, nie więcej jednak niż 10.000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7500 zł.

Skontaktuj się z naszą
Kancelarią Notarialną